HTML

Vasvári - Database Vault, Advanced Security

Önálló laboratóriumi segédlet. Advanced Security, Database Vault dokumentációk, tesztelések, gondok, eredmények.

Friss topikok

  • Mosolygó Ferenc: Szia! Az Oracle-nél én foglalkozom a Database Vault-tal. Van egy általam készített demo script am... (2007.11.15. 15:14) Windows, Oracle telepítés
  • Sárecz Lajos: Szia! Nem éltél a felkínált kozultációs lehetőséggel. Ez azt jelenti, hogy gond nélkül haladsz a ... (2007.11.06. 11:48) Linux telepítés
  • vasvarianna: Az Oracle 10g telepítése elmaradt, miután a Linux telepítése várakozáson felüli sebességgel megtör... (2007.10.06. 14:06) bevezető

Linkblog

Funkcionális terv

2008.10.27. 15:21 vasvarianna

A rendszer motivációja, célja

 

Jelen rendszertervezés az önálló labor feladataként jött létre, nem célja egy valódi helyzetben történő felhasználás. Csupán egy egyszerűsített változatot mutat be (továbbfejlesztési lehetőségekkel együtt):  a nagy projektekhez hasonlóan hogyan zajlik a rendszer megtervezésének folyamata, a szereplők, eszközök meghatározása, egy nagyobb egység jobb átlátása és létrehozása. Azaz segít a mérnöki gondolkodás elsajátításában.

A feladat másik legfontosabb szempontja a fenti két Oracle termék közös felhasználása egy rendszer esetén. Az Advanced Security segítségével az adatok titkosítása, a Database Vault segítségével a hozzáférések korlátozása az alapja a feladatnak. Megfelelő működésüknek, határaiknak meghatározása, minél átfogóbb megvalósítása a kitűzött cél.

A feladatban szereplő szervek közös adatbázist használnak, mivel ez kevesebb költséggel jár mind tárhely (nem szükséges minden szervnek külön-külön az egész ország adatait tárolnia), mind módosítás időigénye szempontjából (egyik szervnél történő változást így mindenki rögtön láthatja, nincs szükség továbbítani a többi adatbázis felé). Mégis a különböző szereplők más-más adatokhoz férhetnek csak (például a rendőri szervek az összes adathoz hozzáférhetnek, de a statisztikai hivatal csupán név nélkül láthat az adatokba).

 

A rendszer szereplői

A rendszer kialakításakor a bővíthetőség fontos szempont, így lehetetlen minden, később csatlakozó szereplőt most felsorolni. Mégis, a működőképesség vizsgálatához érdemes jó pár szereplőt előre definiálni. Ők következnek most.

Igazgatási rendszer esetén szóba jöhetnek például az alábbi szervek: rendőrség, népesség-nyilvántartó, statisztikai hivatal, egészségügy, földhivatal, anyakönyvi hivatal, apeh.

Minden szervnek vannak saját - különböző szintű - adatbázis adminisztrátorai, felhasználói, valamint létezik egy közös biztonsági mentés-szakértő, és egy fő-fő admin. Szervenként léteznek felhasználókat menedzselő DBA-k.

A rendszer egy kliens-szerver rendszert valósít meg, ahol a felhasználók, és a user-DBA a kliens-oldalt személyesítik meg, míg a közös DBA-k a szerver-oldalhoz tartoznak.

Az előbb felsorolt szereplők kerülnek az alábbiakban kifejtésre.

Fő-fő DBA – Szervek felett álló szerver-oldali adminisztrátor

Az adatbázis szerver működéséért felelős személy. Feladata a szerver akadálymentes elérésének létrehozása, fenntartása, az újabb szervek belépésének biztosítása (régiek menedzselése, esetleg törlése).

Ha új szerv szeretne az adatbázishoz hozzáférni, ő intézkedik a megfelelő jogok, az elérhető adatok felhasználóhoz rendeléséről. Egy külön leíró adatbázist kell kezelnie, amelyben a szervek, jogkörök, felhasználóik, és a DBA-szintek szerepelnek. Azaz melyik szerv az adatbázis mely részét érheti el, mely adatokat módosíthatja.

Így tehát az ő szerepe nem igényel állandó jelenlétet, inkább folyamatos rendelkezésre állást, amennyiben bármilyen hiba lépne fel, esetleg egy szerv ügyeit kell intéznie.

Feladatköre igényli az Oracle-ben való jártasságot.

Munkaköréből látható, hogy minél kevesebb személy kap ekkora jogosultságot, annál biztonságosabb, így az ő szerepét Fiktívországban egyetlen ember tölti be. Ő az egyetlen szereplő, aki az összes adathoz hozzáférhet.

 

Biztonsági mentés-szakértő – szervek felett álló szerver-oldali adminisztrátor

Feladata, ahogy a neve is mutatja, az egész adatbázis mentésének elvégzése. Nem kell minden szervnek külön szakértő, mivel közös adatbázis esetén felesleges.

Az ő jogosultságai nem engedélyezik az adatok elérését, sem azok módosítását, azokat láthatatlanul kezeli. A biztonsági mentés-szakértőnek is el kell igazodnia az Oracle berkein belül.

Általában nem szükséges folyamatos jelenlét, elég mentéskor. Természetesen esetleges visszaállítás miatt elérhetőnek kell lennie. Erre a feladatra is elég egy ember.

 

User-DBA – felhasználókat menedzselő kliens-oldali adminisztrátor

User-DBA minden szervnél megtalálható.

Az adminisztrátor feladata a felhasználók létrehozása, menedzselése, törlése. Külön kliens-felületet kap, melynek segítségével könnyen intézheti a felhasználókkal kapcsolatos ügyeket. A kezelői felületnél a legfontosabb szempont az egyszerűség: a felhasználókat tekintheti meg, valamint az adatait módosíthatja, felvehet új felhasználót. A felület ehetőséget ad arra, hogy a user-DBA felmentést kapjon az Oracle alaposabb ismerete alól.

Nincs jogosultsága az adatokba pillantani, sem azokat módosítani, és csupán a saját igazgatási szervéhez kap hozzáférési engedélyt.

Az ő folyamatos jelenléte sem szükséges, csupán a felhasználóknál történt változások kezelésekor van rá igény.

 

Felhasználók – a különböző szervek felhasználói különböző adatokhoz férhetnek hozzá (láthatják), valamint más-más adatokat módosíthatnak. Cél, hogy egy nagy adatbázist építsenek ki azon adatok módosításával, amelyhez joguk van. Segítségükre egy egyszerű, könnyen kezelhető kliens felületet kapnak. Általánosságban elmondható, hogy mindenki a saját bevitt adatait módosíthatja, a rendőrség minden adatot elér, a többi felhasználó a neki szükséges adatokat láthatja, nem többet, és nem kevesebbet.

 

rendőrség

Használt adatai – minden adatot lát

Módosítási jogok – saját adatok

népesség-nyilvántartó

Használt adatai – név, cím, szül. dátum

Módosítási jogok – saját adatok

statisztikai hivatal

Használt adatai – anonimizálva láthatja az adatokat – nem férhet a személyazonosságot igazoló adatokhoz

Módosítási jogok – saját adatok

egészségügy

Használt adatai – személyes adatok, saját adatok

Módosítási jogok – saját adatok

földhivatal

Használt adatai – személyes adatok, saját adatok

Módosítási jogok – saját adatok

anyakönyvi hivatal

Használt adatai – személyes adatok

Módosítási jogok – személyes adatok

apeh

Használt adatai – személyes adatok, pénzügyi adatok

Módosítási jogok – pénzügyi adatok

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://vasvari.blog.hu/api/trackback/id/tr53734491

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása